دختری از ایران

مرگا به من که با پر طاووس عالمی یک موی گربه ی وطنم را عوض کنم

 
آموزش انیم استودیو، قسمت دوم: Basics....a quick run through
نویسنده : سعیده - ساعت ٢:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/۱٩
 

مقدمه

این آموزش یه نگاه کلی هست به ویژگی های عمده ی انیم استودیو، بدون اینکه به جزئیات غیر ضروری بپردازه. هدف این آموزش بیشتر دادن یه دید کلی نسبت به اینه که انیم استودیو چطوری کار میکنه به جای آموزش تک تک جزئیات و خصوصیات. در این آموزش ما یه شکل ساده رو نقاشی می کنیم و ازش انیمیشن می سازیم.

انیمه استودیو چندین گروه ابزار داره، که برای کارهای مختلفی استفاده می شوند. بعضی از این ابزار ها برای ساخت شیء های جدید کاربرد دارند. و بقیه برای تنظیم و انیمیشن کردن این شیء های موجود هستند. گروه های ابزارهای پایه ی انیم استودیو اینها هستند: Draw, Fill, Layer, Camera, workspace.

این آموزش مقدمه ای هستش بر یه مقدار کم از کاربرد گروه ابزارهای Draw, Fill, Layer. و این آموزش به طور ویژه تاکید داره بر هر کدوم از این گروه ها.

کشیدن یک شکل ساده

انیم استودیو رو با دوبار کلیک کردن روی آیکن اون یا انتخاب شرتکات اون در منوی استارت باز کنید. وقتی که یک پروژه ی جدید رو در انیم استودیو می سازید برنامه به این صورت نمایش در میاد:

 

ابزار oval را با کلیک کردن بر آن در تولبار انتخاب کنید. در قسمت tool options در بالای پنجره ی اصلی می تونید چک باکس Auto Fill و Auto Outline رو ببینید. مطمئن شوید هردوی اونها تیک نخورده باشند. ( در حالت عادی ممکنه بخواهید که دایره تون اتوماتیک پر بشه، اما الان اون رو تیک نخورده کنید تا بهتون نشون بدیم که چطور خودتون می تونید یک دایره رو پر کنید.) در پنجره اصلی کلیک و درگ کنید تا یه شکل دایره ای ساخته بشه. می تونید کلید shift رو در حین درگ کردن نگه دارید تا مطمئن بشید که شکل یه دایره شده نه بیضی. سعی کنید دایره تون رو در مستطیل آبی نگه دارید (این مستطیل منطقه ی قابل نمایش در پروژه ی نهایی رو نشون میده). اگر نسبت به دایره ای که ساختید احساس خوبی ندارید فقط کافیه فرمان Edit--->Undo رو از منو بار اجرا کنید. دایره تون باید یه شکلی باشه شبیه این:

پر کردن شکل با رنگ

با استفاده از ابزار های گروه Fill می تونید شکل هایی که با ابزارهای Draw تولید کردید با رنگ پر کنید. فرمان Eddit--->Select All را از منو بار اجرا کنید. (همه ی نقاط دایره اکنون باید انتخاب شده باشند اما ما فرمان Select All رو اجرا کردیم تا مطمئن بشیم). بعد، ابزار Create Shape را از تولبار انتخاب کنید. پنجره ی شما الان باید شبیه این باشد:

 ابزار Create Shape منطقه ای رو نشون میده که آماده است تا پر بشه (ناحیه ی هایلایت شده ی قرمز رنگ). به هر صورت این ناحیه هنوز پر نشده. وقتی که شما راضی بودین تا دایره آماده ی پر شدن بشه کلید اسپیس (فاصله) رو از صفحه کلید بزنید. این کار به انیم استودیو میگه که شما نسبت به پر شدن این ناحیه راضی هستید و میخواید که این تغییر دائمی باشه.

بعد از فشار دادن کلید اسپیس، پنل Style برای تنظیمات رنگ شکلی که هم اکنون کشیدید به کار میاد:

 مستطیل Fill Color را کلیک کنید تا یک رنگ جدید برای دایره انتخاب نمایید و مستطیل Line Color را کلیک کنید تا رنگ خط پیرامون دایره را تنظیم کنید. در نهایت فرمان File---->render را از منو بار انتخاب کنید. یک پنجره جدید برای مشاهده ی وضعیت کنونی پروژه شما باز خواهد شد. بعد از اینکه به خوبی به نتیجه کار نگاه کردید آن را ببندید.

ساخت یک انیمیشن ساده

وقتی شما در انیم استودیو متحرک سازی می کنید، شیء ها را جابجا می کنید و تعدادی Keyframe می سازید. Keyframe نقاطی در زمان است که شیء در آن یک موقعیت خاص پیدا می کند. در نقاط زمانی بین دو Keyframe انیم استودیو به طور اتوماتیک خودش موقعیت اشیاء را محاسبه می کند.

تقریبا بالای پنجره ی Timeline یک خطکش به نمایش در آمده است که شماره ی فریم ها در انیمیشن شما را نشان می دهد. روی شماره ی 36 کلیک کنید تا زمان اکنون روی فریم 36 تنظیم شود:

بعد، از منو بار Edit---->Select None را انتخاب کنید. ابزار Translate Points را از تولبار بردارید. نقطه ی پایین دایره را به سمت بالا کلیک و درگ نمایید تا دایره به شکلی مثل این دفورم شود:

 حالا ابزار Rotate Layer رو بردارید. در پنجره ی اصلی کلیک و درگ کنید تا اینکه همه چیز به موقعیتی مثل این بچرخه:

به تایم لاین برگردیم، روی فریم شماره 72 در خطکش کلیک کنید تا زمان اکنون رو تغییر بدیم. بعد فرمان Draw--->Reset All Points را از منو بار انتخاب کنید تا همه ی نقاط را به موقعیت اولیه خود برگرداند. در ناحیه ی tool option در بالای پنجره ی اصلی دکمه ی Reset را برای ریست کردن چرخش تمامی لایه بزنید.

تبریک میگم! شما یک انیمیشن ساختید! دکمه ی play رو که حدودا پایین پنجره ی اصلی قرار دارد بزنید تا انیمیشنتان را تماشا کنید. وقتی که خوب نگاهش کردید دکمه ی stop را بزنید. البته، شاید این نتونه اسکار ببره، اما شما یه شروع خوب برای یاد گرفتن انیم استودیو داشتید.

در فایل نمونه اون چیزی رو می بینید که انیمیشن شما می بایست تقریبا شبیه اون شده باشه. فایل نمونه رو در انیم استودیو باز کنید و دکمه ی play رو بزنید تا نتیجه رو مقایسه کنید.

دانلود فایل نمونه

شما در این آموزش آموختین چگونه انیم استودیو گروه های مختلفی از ابزارها رو برای کارهای مختلف داره. و حتی یاد گرفتید که چطور چند تا از اونها رو استفاده کنید. شما می تونید تجربه های دیگری با این اطلاعات داشته باشید، شاید دلتون بخواد keyframe های بیشتری اضافه کنید یا چیزهای دیگه. وقتی حس کردید به اندازه ی کافی مسلط شدید به درس بعدی برید.